تبلیغات
علیرضامردانی

علیرضامردانی
دین از سیاست جدا نیست 
قالب وبلاگ

 آیا «جزیره¬ی خضراء» که گفته می شود امام زمان(عج) در آن هستند، واقعیت دارد یا نه؟

منشا این پرسش و سایر برداشت هایی که در مورد محل زندگی امام زمان(عج) و پیوند آن با جریزه ی خضراء و مثلث برمودا صورت گرفته، داستانی است که علامه ی «مجلسی» در بحار الانوار نقل کرده است. ابتدا خلاصه ای از این داستان طولانی نقل می شود و ضمن نقد و بررسی آن، پاسخ سوال ارائه می-گردد. علامه ی مجلسی می گوید: «رساله ای یافتم مشهور به داستان جزیره ی خضراء ... و چون آن را در کتاب های روایی ندیدم، عین آن را در فصل جداگانه ای آوردم ... براساس این داستان، شخصی به نام «زین الدین علی بن فاضل مازندرانی» نقل می کند:

سال ها در دمشق نزد شیخ «عبد الرحیم خنفی» و شیخ «زین الدین علی مغربی اندلسی»، تحصیل می کردم. روزی شیخ مغربی عزم سفر به مصر کرد. من و عده ای از شاگردان با او همراه شدیم؛ تا این که به قاهره رسیدیم. استاد مدتی در الازهر به تدریس پرداخت.

پس از مدتی، نامه ای از اندلس آمد که خبر از بیماری پدر استاد می داد. وی عزم اندلس کرد. من و برخی از شاگردان با او همراه شدیم. در یکی از قریه-های اندلس، بیمار شدم؛ به ناچار استاد مرا به خطیب آن قریه سپرد و خود به سفر ادامه داد. سه روز بیمار بودم. پس از آن، روزی در اطراف ده قدم می زدم که کاروانی از طرف کوه های ساحل دریای غربی وارد شد و با خود پشم و روغن و کالاهای دیگر داشت. پرسیدم: «از کجا می آیید؟» گفتند: «از دهی از سرزمین بربرها که نزدیک جزایر رافضیان (شیعیان) است.»

هنگامی که نام «رافضیان» را شنیدم، مشتاق زیارت آنان شدم. تا محل آنان، بیست و یک روز راه بود (دو روز بی آب و آبادی و بقیه آباد). حرکت کردم و به سرزمین آبادی رسیدم. آن جا جزیره ای بود با دیوارهایی بلند و پرچم های مستحکم که بر ساحل دریا قرار داشت. مردم آن جزیره، شیعه بودند و اذان و نمازشان به شکل شیعیان بود. در آن جا از من پذیرایی کردند، پرسیدم: «غذای شما از کجا تامین می شود؟» گفتند: «از جزیره ی خضراء در دریای سفید که جزایر فرزندان امام زمان(عج) است که سالی دو مرتبه برای ما غذا می آورند.»

مدتی منتظر شدم تا کاروان کشتی ها از جزیره ی خضراء رسید. فرمانده ی آن، پیرمردی بود که مرا می¬شناخت (اسم من و پدرم را نیز می¬دانست). او مرا با خود به جزیزه¬ی خضراء برد؛ شانزده روز گذشت. آب سفیدی در اطراف کشتی دیدم و علت آن را پرسیدم؛ شیخ گفت: "این دریای سفید و آن جزیره¬¬ی خضراء است. این آب¬های سفید، اطراف جزیره¬ را فرا گرفته است و هرگاه کشتی دشمنان ما وارد آن شود، غرق می گردد." وارد جزیره شدیم؛ شهر دارای قلعه ها و برج های زیاد و هفت حصار بود ... .22

درباره ی این داستان، نظرات مختلفی ارائه شده است:

1. گروهی اندک براین عقیده اند که داستان واقعی است.

2. برخی از کسانی که اصل داستان را پذیرفته اند، آن را با «مثلث برمودا» تطبیق داده¬اند.23

3. پژوهش گران بزرگی چون «آقا بزرگ تهرانی»، علامه «شوشتری»، علامه «جعفر مرتضی عاملی»، شیخ «جعفر کاشف الغطا» و ... براین عقیده اند که داستان جزیره ی خضراء واقعیت ندارد و بر حکایت نقل شده، اشکالات متعدد سندی، تاریخی و متنی وارد کرده و آن را از درجه ی اعتبار ساقط کرده اند.24

1. بررسی سندی و منابع داستان

1-1 منابع و مدارک

این داستان ابتدا در مجالس المومنین «قاضی نورالله شوشتری» (1019، ه ق) نقل شده و آن گاه در کتاب بحار الانوار آمده است. صاحب بحار الانوار می گوید: « این داستان را در کتاب های معتبری ندیدم»؛ یعنی، آن را از یک کتاب خطی ناشناخته نقل کرده است. پس نمی¬توان منبع معتبری برای آن در نظر گرفت؛ در این صورت از درجه¬ی اطمینان و اعتبار ساقط است.

1-2 راوی داستان

راوی و شخصیت اصلی داستان، بیش از یک نفر نیست (علی بن فاضل مازندرانی) و کتاب های رجالی و معاصران او، نامی از وی به میان نیاورده و او را تایید نکرده¬اند. پس نمی¬توان به صحت روایت او اطمینان داشت.

2. بررسی متن داستان

2-1 وجود تناقضات و تضادها

در متن داستان، تضادهایی به چشم می خورد. در بخشی «سید شمس الدین» به راوی داستان می گوید: من نایب خاص امام هستم؛ ولی خودم آن حضرت را تاکنون ندیده ام (در حالی که در عصر غیبت کبری، امام نایب خاص ندارد)!. پدرم نیز آن جناب را ندیده ولی سخنش را شنیده است. اما جدم، هم خودش را دیده، هم حدیثش را شنیده است.

با این حال خود او در جای دیگر می گوید: «من هر صبح جمعه برای زیارت امام به آن کوه می روم و خوب است تو هم بروی.» شیخ محمد راوی داستان هم گفته است: فقط سید شمس الدین و کسانی مانند وی می توانند خدمت امام زمان مشرف شوند» (تناقض).

2-2 بیان نادرست احکام و عقاید

در این داستان دو نکته ی انحرافی و نادرست وجود دارد که هر دو مردود است:

الف. تحریف قرآن؛ که به اعتقاد شیعه و سنی قرآن مصون از تحریف است و این ادعا به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

ب. اباحه ی (نپرداختن) خمس؛ که به اتفاق فقیهان مردود است.

2-3 بیان محل زندگی امام زمان

این مطلب، خلاف بسیاری از روایاتی است که محل سکونت آن حضرت را مخفی و در شهرهای مختلف و (حتی در میان کوه ها) می داند. همین امر، منافی با حکمت و سرُ غیبت است؛ چون «پنهان زیستی» امام برای دفع خطرات احتمالی و مصون ماندن از دشمنان است و در صورت افشای محل زندگی، احتمال خطر باقی است.

2-4 وجود سیصد فرمانده و یار خاص

اگر داستان را بپذیریم، باید بگوییم که این سیصد نفر ( که منتظر ملحق شدن سیزده نفر دیگر هستند)، عمر طولانی دارند و مانند امام زندگی می کنند؛ در حالی که این مسئله هیچ مستندی ندارد و براساس روایات، آنان به¬طور ناگهانی از بسترهای خود غایب می شوند و به امام می پیوندند.25

منابع:

20. ر. ک: ابراهیم امینی ، دادگستر جهان، ص201 و 202.

21. کتاب الغبیه، ص134.

22. بحار الانوار، ج52، ص159؛ اثبات الهداه، ج7، ص371.

23. ر. ک: ناجی نجار، جزیره¬ خضراء و تحقیقی پیرامون مثلث برمودا؛ سید جعفر رفیعی، جزیره¬ی خضراء.

24. سید جعفر موسوی نسب، مقاله¬ی جزیره¬ی خضراء، نینوا و انتظار، تاملی نو، ص26

25. برای مطالعه¬ی بیشتر ر. ک: سید جعفر مرتضی عاملی، جزیره¬ی خضراء در ترازوی نقد، ص201 و 229؛ ابراهیم امینی، دادگستر جهان، ص205 و 206.

   علیرضا مردانی(5/11/1391)




طبقه بندی: شیعه، علائم ظهور،
[ پنجشنبه 5 بهمن 1391 ] [ 08:09 ب.ظ ] [ علیرضا مردانی ] [ نظر یادت نره!!! ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

خدا را شکر دوره جوانی ما به دورانی برخورده است که مولایمان مهدی .عج. و نائبش امام خامنـه ای است.
حضور و فعالیت ما در این عرصه برای مقابله با دشمن نیست بلکه برای وظیفه ای است که در قبال اسلام داریم .
و این توفیقی است که خود خدای رحمان به ما مرحمت فرمودند ...
علیرضا مردانی
نویسندگان
لینک های مفید
نظر سنجی
به نظر شما فعالیت این وبلاگ بیشتر در چه زمینه ای باشد؟








صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :